LINGUISTIC RESOURCES IN POLITICAL MANIPULATION
Keywords:
політична маніпуляція, мовні засоби, сприйняття, маніпулятивний впливAbstract
This article addresses the essence of political manipulations and their assets (including means of language). It is noted that in times of political change use of information warfare is the subject of interdisciplinary research. Various aspects of manipulation also cause concern for political scientists, sociologists, psychologists, and philosophers and linguists. The relevance of the research is also associated with the development of a modern media that can allow a high velocity stream manipulated ideas and help those ideas influence society. The problem of hidden information and its psychological impact on people using those language tools is studied as well as the socio-philosophical positions. As political manipulation determines the impact on the public consciousness, its so-called "hot spots", set certain values and norms, morals define, and create an illusory reality and the expected shape political behavior. Among the methods of political manipulation using linguistic tools contain the following: filing a large number of unstructured information from unnecessary information that hinders destination to discover its contents; providing information in small portions; substitution of neutral concepts of emotional evaluation equivalents, particularly layout themes, leading to the formulation of definitive conclusions; a selection of appropriate vocabulary using metaphors, passive designs, the use of euphemisms, evaluation vocabulary words in a figurative sense, the use of rhetorical questions, ambiguity, and others. Emphasis is placed on the study of the results of manipulation, the process of receiving messages broadcast manipulator in cyberspace, as well as changes in human consciousness, beliefs, and values formed as a result of the manipulative influence. The Grounded relationships between the expectations of society and those resulting from the text reception and hidden intentions manipulator is also reviewed. It is noted that the result of manipulation is the use of cognitive bias, distortion of information in the mind and change the perception of political reality as such.References
Фромм, Э. Бегство от свободы / Э. Фромм. ― М. : АСТ, 2014. – 288 с.
Кассирер, Э. Техника современных политических мифов / Э. Кассирер // Вестник МГУ. – 1990. – № 2. – С. 58–69.
Шиллер, Г. Манипуляторы сознанием: пер. с англ. / Г. Шиллер. – М. : Мысль, 1980. – 326 с.
Цуладзе, А. Политические манипуляции, или покорение толпы / А. Цуладзе. ― М. : Книжный дом "Университет", 1999. — 144 с.
Шейнов, В. Манипулирование и защита от манипуляций / Виктор Шейнов. – СПб. : Питер, 2014. – 304 с.
Роздабара, К. Д. Політична маніпуляція як об’єкт лінгвістичного дослідження / К. Д. Раздабара // Мова і культура. – 2011. – Вип. 14, т. 7. – С. 228–233.
Юр'єва, О. Г. Лінгвістичний вимір політичного маніпулювання: дис... канд. політ. наук: 23.00.02 / Олена Геннадіївна Юр'єва. — Донецьк, 2006. – 199 с.
Зірка, В. В. Мовна парадигма маніпулятивної гри в рекламі: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора філол. наук : спец. 10.02.02 "Російська мова" / В. В. Зірка. – К., 2005. – 32 с.
Крутько, Т. В. Мовна гра як спосіб досягнення прагматичного ефекту рекламного текcту / Т. В. Крутько // Лінгвістика ХХІ століття: нові дослідження і перспективи. – К. : Логос, 2012. - С. 209-216
Посмітна, В. В. Особливості маніпулятивного мовного впливу у військових і правоохоронних періодичних виданнях України / В. В. Посмітна // Філологічні студії. – 2012. – Вип. 7. – С. 245–257.
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Chernihiv National University of Technologies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).