COMPARATIVE ANALYSIS ELEMENTS OF SIGN`S RELATIONSHIPS «GROUND» AND «INTERPRETANT» AT THE SEMIOTICS OF U. ECO AND G. SONESSON

Authors

  • Павло Юрійович Храпко Національний університет водного господарства та природокористування, Ukraine

Keywords:

semiotics, semantics, sign, «interpretant», «ground», intensional, extensional

Abstract

Basic elements of sign`s relationship of semiotic model of Ch. S. Pierce are illuminated in the given paper. The development of semiotic thought of U. Eco is showed and its creative interpretative character. The contextual nature of U. Eco`s semiotic project is analyzed. The author point at originality of G. Sonesson`s meaning of components of sign`s relationship «ground» and «interpretant». The important attention gives to comparative characteristic of elements «ground» and «interoretant» in the models of U. Eco and G. Sonesson.

Author Biography

Павло Юрійович Храпко, Національний університет водного господарства та природокористування

кандидат філософських наук

References

Нёт, В. Чарльз Сандерс Пирс. / В. Нёт. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://philology.nsc.ru/ journals/kis/pdf/CS_03-04/cs0304net.pdf.

Liszka, J. J. A General Introduction to the Semeiotic of Charles Sanders Pierce / J. J. Liszka. – Blumington: Indiana University Press, 1996. – 151 p.

Эко, У. Отсутствующая структура. Введение в семиологию / У. Эко. Пер. с итал. А. Г. Погоняйло, В. Г. Резник. - СПб: Петрополис, 1998. – 432 с.

Eco, U. A Theory of Semiotics / U. Eco. – Blumington: Indiana University Press, 1976. – 354 p.

Эко, У. Роль читателя. Исследования по семиотике текста / У. Эко. Перев. с англ. и итал. С. Д. Серебряного. – СПб: Symposium, 2007. – 502 с.

Sonesson, G. From mimicry to mime by way of mimesis / G. Sonesson. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.sss.ut.ee/index.php/sss/article/view/SSS.2010.38.1-4.02/114.

Sonesson, G. Pictorial Concepts. Inquiries into the semiotic heritage and its relevance for the analysis of the visual world / G. Sonesson. – Lund University Press, 1989. – 366 p.

Issue

Section

SOCIOPSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL DETERMINANTS AND VALUES OF SOCIAL WORK