CRITICISM OF SPECTACLE AND ENTERTAINMENT CULTURE IN THE CONTEXT OF BYZANTINE AESTHETICS OF THE ASCETICISM
Keywords:
естетика аскетизму, візантійська культура, видовищно-розважальна культура, ригоризм, аскетизмAbstract
The further exploration of the Byzantine aesthetics of the asceticism as of the source of Kyiv Rus’ religious and aesthetical tradition represents the actual task of domestic historical and aesthetical discourse. Studying the aesthetical ideas of the most famous theologians of Byzantium (for example, of sts. Vasiliy, the Great, Grigoriy, the Theologian, Ioann Chrysostom, Grigoriy, bishop of Niss), scientists regularly pay attention to their understanding of different means of secular entertaining in particular. The usual conclusion of such stydies is the following: Fathers and teachers of Church criticize the ancient and the post-ancient spectacle and entertainment culture severely. One must admit, that this negative attitude towards such kinds of entertainment as worldly singing, dancing, enjoying of theatrical spectacles, horse-races, brutal and bloody competitions, etc. is quite natural reaction of Orthodox philosophers. As sincere believers, champions of Christian religious, moral and aesthetic ideals, they could not accept a lot of popular means of entertaining of the ancient and post-ancient worlds because of their amoral and conflict-provoking character and strong connection with paganism. Besides, the numerous phenomena of secular spectacle and entertainment culture were able to prevent person from true spiritual life – from praying, seeking the good psychoemotional state and seeking to make good works and other ascetic practices. At the same time, the Orthodox ascetic and aesthetical tradition has nothing to do with radical negation towards the whole sensual reality, fanaticism and total ignoring of the wishes of person, whose inner world is not perfect yet. Reminding about one episode from Life of st. Grigoriy, bishop of New Caesarea, A. Tsarenok underlines, that aesthetics of the asceticism is able to manifest reasonable indulgence to people, who are in need of entertaining so far. This indulgence, connected with changing of character of entertainment, makes possible a gradual spiritual perfection of person.References
Амвросий (Поликопа), епископ. О жизни вечной : Сборник сочинений и слов / епископ Амвросий (Поликопа). – Чернигов : Издание Черниговской епархии, 2000. – С. 37–44.
Баканурский, А. Г. Православная церковь и скоморошество / Анатолий Григорьевич Баканурский. – М. : Знание, 1986. – 64 с.
Брабич, В. Зрелища древнего мира / Владимир Брабич, Галина Плетнева. – Ленинград : Искусство, 1971. – 79 с.
Григорий Богослов, св. Творения : в 2-х т. / Святитель Григорий Богослов. – М. : Сибирская Благозвонница, 2007. – Т. 2. – 944 с.
Григорий Нисский, св. Творения : в 8 т. / Святитель Григорий Нисский. – М. : Типография Т. Готье, 1861 – .– Т. 8. – 1866. – 542 с.
Иоанн Златоуст, св. Избранные поучения : Сборник поучений в применении к десяти заповедям Божиим / Святитель Иоанн Златоуст. – Спасо-Преображенский Мгарский монастырь, 2001. – 589 с.
Каждан, А. П. Книга и писатель в Византии / Александр Петрович Каждан. – М. : Наука, 1973. – 152 с. – (Серия “Из истории мировой культуры”).
Киприан (Керн), архим. Патрология / архимандрит Киприан (Керн). – К. : Общество любителей православной литературы; Издательство имени святителя Льва, папы Римского, 2003. – 304 с.
Мейендорф И., прот. Введение в святоотеческое богословие / протоиерей Иоанн Мейендорф. – Мн. : Лучи Софии, 2001. – 384 с.
Пименова, Э. К. Будда. Конфуций. Магомет. Франциск Ассизский. Савонарола : Биографические очерки / Э. К. Пименова, А. К. Шелер и др. – М. : Республика, 1995. – 348 с.
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Chernihiv National University of Technologies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).