THE WORLDVIEW POTENTIAL OF NOOHUMANISTIC EDUCATION
Keywords:
noohumanism, noohumanistic education, worldview, noohumanismoriented personality, harmony of society and natureAbstract
In this article, the author makes an attempt to analyze the possibilities of noohumanism as an educational project to form a worldview of students using methodological potential of the modern philosophy of education. At the same time, the author makes an attempt to give a definition of conceptual and categorical apparatus of philosophical discourse of noohumanistic education studies (noohumanistic worldview, noohumanistic worldview culture, noohumanistic thinking, noohumanistic pedagogy, noohumanistic consciousness, noohumanism-oriented personality, noohumanism-oriented educational environment). According to importance of studying educational strategies (implementing the idea of socio-natural agreement) potential in response to the challenges of modernity, the connection between the noohumanistic approaches with ideas of humanism and the theory of the noosphere was analyzed. The problem of education noohumanization is reinforced by globalization and gets the particular importance in an ever-increasing trend towards the democratization of modern society, which is accompanied by a transformation of the status of the individual characteristics. The author shows that noohumanism is focused on the formation of worldview where the individual is aware of himself reasonably constructive part of the cosmos, seeking to realize themselves in an adequate semantic coordinates. The noohuman istic pedagogy contains the “noospherical” and “humanistic” components. The noospheric fundament is based on the noospheric-anthropoligical approaches. The noohumanism plays the role of modulator (sensual “connector”) between the noosphere doctrine and well as humanistic one. The noohumanistic pedagogy is a noospheric branch line of humanistic pedagogy.References
Андрущенко, В. П. Педагогіка духовності: погляд за горизонти сучасного / В. П. Андрущенко // Педагогіка духовності: поступ у третє тисячоліття : Матеріали міжнародної наук.конференції. – К., 2005. – С. 3-6.
Ахлибинский, Б. В. Научная картина мира как форма философского синтеза знания / Б. В. Ахлибинский, М. В. Сидоренко // Философские науки. – 1989 – № 2. − С. 46−53.
Большой энциклопедический словарь : В 2-х т. / гл. ред. А. М. Прохоров. – Т. 2 – М. : Сов. энциклоп., 1991. – 768 с.
Гинецинский, В. И. Знание как категория педагогики: опыт педагогической когитологии / В. И. Гинецинский. – Л. : ЛГУ, 1989. – 144 с.
Иванов, В. П. Формирование природосообразного миропонимания старшеклассников (на примере химико-биологического цикла): автореф. ... дис. канд. пед. наук / В. П. Иванов. – Стерлитамак, 2005. – 205 с.
Методы педагогических исследований / под ред. А. И. Пискунова, Г. В. Воробьева. – М., Педагогика,1979. - 255 с.
Свириденко, Д. Б. Глобализация пространства высшего образования как фактор актуализации феномена академической мобильности / Д. Б. Свириденко // Вестник СПбГУКИ. − 2015. − №1 (22).– С. 159-162.
Bazaluk O. Neurophilosophy in the Formation of Planetary-Cosmic Personality / Future Human Image 1 (4) – Kyiv : ISPC, 2014. – pp. 5-13.
Svyrydenko D. Higher education in the face of XXI century challenges / Philosophy and Cosmology − Kyiv, 2014. − Vol.12 − pp. 258-263.
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Chernihiv National University of Technologies

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).