РROBLEMS CREATIVELY-A SPIRITUAL SELF IDENTITY IN THE ERA OF INFORMATION AND HIGH-TECH PROGRESS AND SOLUTIONS
Keywords:
information and high-tech scientific-technical progress, creative, spiritual personality, science, philosophy, education, and spiritual self-assertion, creative self-realization, spiritual life of society, socially-valuable activitiesAbstract
In clause the philosophical-educational and socially-psychological essence of becoming of a phenomenon of the creative person-spiritual in conditions of realization of information-highly technological scientific and technical progress is found out and ways and prospects of successful realization of process of this becoming are planned. Because the features of the modern processes of information and high-tech progress can be attributed not only to a substantial increase of the role of science, technology, high technology, the improvement of the material life of information and of innovatisation of society, but also a significant drop in the spirituality of the young generation. It is proved, that information-highly technological scientific and technical progress is an important stage of development of a civilization which it is maximal technization and technologization ability to live of a society and consequently the philosophical educational idea ascertains dеhumanistic character of this phenomenon which su bordinates the person to the laws and transforms it into a part of a mechanical production, destroys communication of the person with the nature, as well as the nature and the spiritual maintenance of the person, levels its spiritual essence. Therefore the philosophy of formation, as well as formation, should counteract and eliminate these negative influences of information-highly technological scientific and technical progress as not the decision of this task pulls behind itself loss by the young man of feeling of stability, beliefs in own creative power, a desorientation in a spiritual life of a society. It is shown that in all spheres of public life difficult, but also and most important social phenomena and processes revealed the spiritual and moral life of society, because it is here produced, fixed, improved and passed on from generation to generation, from person to person those substantive, meaning and values, which are necessary for the life of the society and for the life of the individual. It is proved that the problem of creative education, spiritual personal-affirmation in a young person is relevant and has a deep socio-pedagogical and philosophical and educational sense, as the personality capable of creative and spiritual self-assertion in the areas of self-realization, self-development, will be able to freely and successfully conduct themselves in various spheres of life, self and non-traditional thinking, dare to develop your own strategy of behavior, to exercise moral choice and to take responsibility for their actions and their own development. This is important both for the individual and for society as a whole.References
Петрушенко, В. Л. Філософія: в 2-х част. / В. Л. Петрушенко. – Львів: Новий світ, 2000, 2011. – Ч. 1: Світова філософія, фундаментальні проблеми філософії. – Ч. 2: Релігієзнавство, етика та естетика, логіка); [навч. посібник для студентів ВНЗ України ІІІ – ІV рівнів акредитації]. –
с.
Корсак, К. В. Освітньо-науковий комплекс України і четверта хвиля ноотехнологій / К. В. Корсак // Філософія освіти. Постметодика. – № 5 (96). – 2010. – С. 2–7.
Polishchuk, N. V. Influence of philosophical-educational aspects of a science on spirituallymoral becoming of youth during an epoch of modern scientific and technical progress // In Modern scientific research and their practical application, edited by Alexandr G. Shibaev, Alexandra D. Markova. – Kupriyenko SV, Odessa, 2013. – Vol.J11311 (the field of Philosophy and Philology). –URL: http://www.sworld.com.ua/e-jurnal/J11311.pdf. – Articl CID Number J11311-292.
Боришевський, М. Й. Дорога до себе: від основ суб’єктивності до вершин духовності: монографія / М. Й. Боришевський. – К. : Академвидав, 2010. – 416 с.
Поліщук, Н. В. Науково-технічний прогрес і духовно-моральне становлення молоді / Н. В. Поліщук, М. С. Панченко // Наука. Релігія. Суспільство. – 2010. – № 2. – С. 197–205.
Сморж, Л. О. Філософія: навч. посіб. / Л. О. Сморж. – К. : Кондор, 2004. – 416 с.
Философия: современность и ретроспектива: монография / авт. кол.: Полищук Н. В, Горбатюк Т. В., Егоров А. Г. [и др.]. – Одесса : КУПРИЕНКО СВ, 2013. – 141 с.
Поліщук, Н. В. Наука і духовність у процесі становлення творчої особистості / Н. В. Поліщук, М. С. Панченко, І. М. Панченко // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: зб. наук. праць. – Рівне: РДГУ, 2008. – Вип. 39. – С. 42–48.
Поліщук, Н. В. Науково-технічний прогрес і духовно-моральне становлення молоді: монографія / Н. В. Поліщук. – Рівне : О. Зень, 2012. – 464 с.
Карпенчук, С. Г. Педагогічний закон у контексті природних законів Всесвіту / С. Г. Карпенчук // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: [зб. наук. праць]. – Рівне: РДГУ, 2005. – Вип. 30. – С. 3–9
Сухомлинский, В. А. О воспитании / В. А. Сухомлинский. – М. : Изд. полит. лит., 1973. –268 с.
Чистяков, В. В. Системный подход в современной педагогической антропологии / В. В. Чистяков. – Ярославль, 1995. – 198 с.
Педагогика и философия образования: реферат [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.bestreferat.ru/referat-210246.html. – Название с экрана
Оксенюк, О. В. Національні цінності як духовний аспект особистості / О. В. Оксенюк // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: [зб. наук. праць]. –Рівне: РДГУ, 2005. – Вип. 30. – С. 14–17.
Поліщук, Н. В. В. І. Вернадський і формування інтелектуального потенціалу нації / Н. В. Поліщук, М. С. Панченко, І. М. Панченко // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: [зб. наук. праць]. – Рівне : РДГУ, 2008. – Вип. 39. – С. 23–27.
Поліщук, Н. В. Спецсемінар «Філософсько-освітні засади впливу епохи інформаційновисокотехнологічного науково-технічного прогресу на духовне становлення молоді» / Н. В. Поліщук // Філософсько-теоретичні та практико-зорієнтовані аспекти випереджаючої освіти для сталого розвитку: матеріали ІІ Всеукр. наукової конф. (5-6 грудня 2013 р., м. Дніпропетровськ) ДОІППО. – Частина 1. / Наук. ред. О.Є. Висоцька. – Дніпропетровськ : «Роял Принт», 2014. – С.
–77.
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Chernihiv National University of Technologies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).