INTELLECTUAL ABILITIES AS PROFESSIONALLY SIGNIFICANT QUALITIES OF MENTAL EXPERIENCE AND INTELLECTUAL COMPETENCE OF A PERSON IN THE CONTEXT OF ITS GENERAL DEVELOPMENT

Authors

  • Вікторія Миколаївна Філіпович Чернігівський національний технологічний університет, Ukraine

Keywords:

mental experience, intellect, intellectual competence, complex psychodiagnostics of abilities

Abstract

Intellectual features of personality are defined in the article. The development of intellectual abilities and talents in educational systems appears as a strategic resource of Ukrainian society. That is why there is an urgent need to move from description of the nature of intelligence theories to practical design content of school and university education. Thus, at present the main lines of research skills should be focused on the study ofgeneral cognitive ability (intelligence, intellectual competence, creativity) and their expressions in terms of educational, professional activity, interpersonal interaction.

Author Biography

Вікторія Миколаївна Філіпович, Чернігівський національний технологічний університет

старший викладач кафедри соціології та психології соціального та особистісного самовизначення

References

Психология интеллекта и творчества: Традиции и современность: Материалы научной конференции, посвященные памяти Я.А. Понамарева и В.Н. Дружинина, ИП РАН, (7-8 октября 2010 г.) - М.: Институт психологии РАН, 2010. - 368 с.

Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии/ С.Л. Рубинштейн. - СПб.: Питер, 2009. - 720с.

Холодная М.А. Когнитивные стили: о природе индивидуального ума. / М.А. Холодная– СПб.: Питер, 2004. –384 с.

Шмаргун В.М. Психосоматичні особливості в інтелектуальному розвитку дітей: [монографія] / В.М. Шмаргун. - К.: Університет „Україна”, 2009. - 471c.

Шмаргун В.М. Модульна інтегральна діагностика інтелектуальних здібностей школярів/ В.М. Шмаргун// Педагогічний процес: теорія і практика: збірник наукових праць. - К.: Університет імені Б. Грінченка, 2012. - Вип.3. - С. 326-339.

Issue

Section

SOCIOPSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL DETERMINANTS AND VALUES OF SOCIAL WORK