CONCEPTUALIZATION OF THE CONCEPTS OF "CULTURE" AND "CREATIVE INDUSTRIES"

Authors

  • Наталія Валеріївна Шакун Національний університет «Чернігівська політехніка», Ukraine

Keywords:

culture, creativity, creativeness, cultural industries, creative industries

Abstract

There are significant differences in the interpretation of the term "creative industries" even at the initial stage of its study. The great attention of scientists to the problems of the creative economy and creative industries, a wide range of approaches and the phenomena under investigation generate the ambiguity of this concept, which is relatively new in the Ukrainian scientific discourse. An analysis of the semantic load of the term “creative industry” and the peculiarities of its interpretation by foreign and domestic scientific thought allows us to state that the problem of interaction between culture and economics at the present stage of social transformation becomes common in the aforementioned studies.

Author Biography

Наталія Валеріївна Шакун, Національний університет «Чернігівська політехніка»

кандидат філософських наук, доцент

References

Губерський, Л. В. Культура. Ідеологія. Особистість: Методолого-світоглядний аналіз. / Л. В. Губерський, В. П. Андрущенко, М. І. Михальченко. – К. : Знання України, 2002. – 580 с.

Білоус, А. Соціокультурні чинники громадянського суспільства: Центральна Європа та Україна / А. Білоус, Я. Пасько // Схід. – 2009. – № 8 (99). – С. 125-129.

Хрестоматия по культурологии. Самосознание русской культуры / под ред. И. Ф. Кефели, В. Т. Пуляева, В. П. Сальникова, С. В. Степашина. – Санкт-Петербург, 2000. – Том 2. – 512 с.

Гейзінга, Й. Homo Ludens / Й. Гейзінга ; пер. з англ. О. Мокровольського. – К. : Основи, 1994. – 250 с.

Шевченко, В. Дружба з мудрістю або ключові проблеми української філософії (Теоретико-методологічний коментар до курсу філософії у ВНЗ) / В. Шевченко. – К. : Фоліант, 2007. – 244 с.

Великий тлумачний словник української мови / упоряд. Т. В. Ковальова. – Х. : Фоліо, 2005. – 767 с.

Давимука, С. А. Креативний сектор економіки: досвід та напрями розбудови: монографія / С. А. Давимука, Л. І. Федулова; ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України». – Львів, 2017. – 528 с.

Flew T., 2012 b. Origins of creative industries policy. In: Flew T. (ed.), The creative industries: Culture and policy. SAGE Publications Ltd, Los Angeles: 9–32.

Офіційна сторінка ЮНЕСКО – URL: http://portal.unesco.org/culture.

«Про внесення змін до Закону України «Про культуру» щодо визначення поняття «креативні індустрії». Закон України. – URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2458-viii.

Глосарій креативних індустрій. – URL: http://uccs.org.ua/hlosarij-kreatyvnykh-industrij.

Богатырѐва, Е. А. Фактор времени в становлении культурных индустрий / Е. А. Богатырѐва // Культурологический журнал - 2012. № 1 (7). – URL: http://www.cr-journal.ru/rus/journals/118.html&j_id=9.

Васнецкий, А. А. Культурные индустрии как значимый фактор политики [Электронный ресурс] / А. А. Васецкий, С. Э. Зуев // Власть. – 2010. – N 4. – С. 65-69. – URL: http://cyberleninka.ru/article/n/kulturnye-industrii-kak-znachimyy-faktorpolitiki.

Хоркхаймер, М. Диалектика просвещения. Философские фрагменты : пер. с нем. / Макс Хоркхаймер, Теодор Адорно – М., СПб. : Медиум, Ювента, 1997. –312 с.