COGNITIVE APPROACH TO INCREASING COGNITIVE RESOURCES AND IMPROVING THE MENTAL ACTIVITY OF THE ELDERLY

Authors

  • Ольга Володимирівна Тополь Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, Ukraine

Keywords:

cognitive approach, cognitive processes, old age

Abstract

When diagnosing cognitive processes, the levels of intelligence "fluid" (innate inclinations and abilities) and "crystallized" (acquired knowledge, skills, and abilities of cognitive activity) appear. with constant mental activity in old age the last one does not deteriorate, but on the contrary increases, is characterized by a sufficient level of general education, awareness, relies on experience, and is closely related to wisdom.

Author Biography

Ольга Володимирівна Тополь, Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова

доктор філософських наук, професор

References

Юнг, К. Г. Структура психики и процесс индивидуации ; пер. с нем. / К. Г. Юнг ; Ин-т психол. РАН. – М. : Наука, 1996. – 269 с.

Юнг, К. Г. К вопросу о подсознании / Карл Густав Юнг ; пер. с англ. Н. А. Сиренко // Человек и его символы / К. Г. Юнг, М.-Л. Франц, Дж. Л. Хендерсон, и др. ; под общ. ред. С. Н. Сиренко. – М. : Серебрянные нити, 1998, – С. 13-102.

Schaie, K. W. The Seattle Longitudinal Study: A 21- year exploration of psychometric intelligence in adulthood. In K. W. Schaie (ed) Longitudinal Studies of Adult Psychological Development. New York: Guilford Press, 1983. – Р. 64-135.

Шай, К. У. Интеллектуальное развитие у взрослых / К. У. Шай // Психологический журнал. – 1998. – Т.19. – № 6. – С. 72-89.

Хойфт, Гереон. Геронтопсихосоматика и возрастная психотерапия : учебное пособие для вузов / Г. Хойфт, А. Крузе, Г. Радебольд. – М. : Академия, 2003. – 370 с.

Когнитивная терапия депрессии: научное издание / А. Т. Бек, А. Д. Раш, Б. Ф. Шо, Г. Эмери; пер. c англ. А. Татлыбаева. – СПб.: Питер, 2003. – 298 с.

Тополь, О. В. Освіта літніх людей: індивідуальний та суспільний запит / О. В. Тополь // Вісник НАУ. Серія: Філософія. Культурологія. – 2015. – № 1 (21). – С. 116-119.