ETHICAL ASPECTS OF HANDLING COMPLAINTS IN PRIVATE MEDICAL PRACTICE

Authors

  • Павло Володимирович Герасименко сімейна клініка «Тесла», Ukraine
  • Олена Володимирівна Герасименко Національний університет «Чернігівська політехніка», Ukraine

Keywords:

medical ethics, client, complaint, private medical practice

Abstract

The publication discusses the practical experience of applying the principles of medical ethics and deontology in the work of a private medical institution in the analysis of complaints. The main elements of an ethical approach to diagnostics, consideration and resolution of a complaint. The conditions and processes that accompany communication with the complainant are described. Variants of approaches to solving problems for the personnel of clinics and finalizing the elimination of the identified inconsistencies are proposed.

Author Biographies

Павло Володимирович Герасименко, сімейна клініка «Тесла»

кандидат медичних наук, виконавчий директор

Олена Володимирівна Герасименко, Національний університет «Чернігівська політехніка»

кандидат історичних наук, доцент

References

Основи законодавства України про охорону здоров’я [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2801-12#Text.

Міжнародний кодекс медичної етики [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/990_002#Text.

Пилипенко, Н. Г. Психологічні аспекти якості медичного обслуговування: сучасні проблеми та перспективи дослідження / Н. Г. Пилипенко // Клінічна та профілактична медицина. – 2019. – Т. 2. – № 8. – С. 90-96.

ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги». – К. : ДП «УкрНДНЦ», 2016.

с. – (Національний стандарт України).

Підручник з лікарської етики. Переклад з англ. за ред. акад. АМН України, голови комітету з лікарської етики Всеукраїнського Лікарського Товариства (ВУЛТ) Любомира Пирога. – 2009. – 139 с.