DIRECTIONS OF ACADEMIC HONESTY ENHANCING AS A COMPONENT OF ENSURING QUALITY OF HIGHER EDUCATION

Authors

  • Анна Вікторівна Вербицька Чернігівський національний технологічний університетук, Ukraine
  • Ольга Василівна Василенко Чернігівський національний технологічний університет, Ukraine

Keywords:

academic integrity, quality of higher education, training, competitive specialist

Abstract

Training is the most effective form of work with student youth in terms of academic integrity, since it involves not only acquiring new theoretical knowledge but also the development of practical skills in a non-intrusive game-form, which is a driving factor in learning from this subject. After training sessions with a focus on legal responsibility for breaching the rules of academic integrity, participants redefined their views towards a more responsible formation of their academic culture. The proposed training allowed raising the level of awareness about the concept of academic integrity, as well as legal responsibility for violating the principles of academic integrity and forming a positive attitude towards disseminating information about academic honesty among the students of the training group.

Author Biographies

Анна Вікторівна Вербицька, Чернігівський національний технологічний університетук

кандидат наук з державного управління, доцент

Ольга Василівна Василенко, Чернігівський національний технологічний університет

магістр

References

Fishman, T. The Fundamental Values of Academic Integrity (2nd edition). International Center for Academic Integrity, Clemson University. [Electronic resource] / Fishman T.. – 2012. – Access mode: http://www.academicintegrity. org/icai/assets/AUD_Integrity_Quotes.pdf.

Glendinning, I. Promoting Maturity in Policies for Plagiarism across Europe and beyond. [Electronic resource] /Glendinning I.. – 2018. – Access

mode:https://www.coe.int/t/DG4/EDUCATION/etined/Irene_ Glendinning_ PragueForum2015.pdf.

McClung, E. L., & Schneider J. K. Concept Synthesis of Academically Dishonest Behaviors. Journal of Academic Ethics McClung E. L., & Schneider J. K.. // № 15. – 2016. – Р. 3–7.

Jordan, S. R. Conceptual Clarification and the Task of Improving Research on Academic Ethics. Journal of Academic Ethics. / Jordan, S. R. – 2015. – Р. 240–242.

Курбатов, С.В. Академічна доброчесність як імператив виживання університетської спільноти [Електронний ресурс] / С. В. Курбатов. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://studyinukraine.gov.ua/wp-content/uploads/2018/03/ Kurbatov.pdf.

Сацик, В. І. Академічна доброчесність: міфічна концепція чи дієвий концепт [Електронний ресурс] / В. І. Сацик // SAIUP. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: http://www.saiup.org.ua/novyny/akademichna-dobrochesnist-mifichna-kontseptsiya-chy-diyevyj-kontsept/.

Семененко, Л. П. Академічна доброчесність – запорука якісної освіти [Електронний ресурс] / Л. П. Семененко. – 2016. – Режим доступу до

ресурсу:http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/ KhPIPress/27252/1/2016_ Semenenko_Akademichna_dobrochesnist.pdf.

Семеног, О. М. Академічна культура – основа дослідницького навчання в університеті / О. М. Семеног, О. В. Семеніхіна. – Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2017. – 232 с.

Фініков, Т. В. Академічна чесність як основа сталого розвитку університету / Т. В. Фініков, А. Є. Артюхов. – Київ: Таксон, 2016. – 234 с.

Чмир, О. С. Національний репозитарій академічних текстів. Запобігання та протидія академічному плагіату у ВНЗ [Електронний ресурс] / О. С. Чмир // УкрІНТЕІ. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: http://www.uintei. kiev. ua/images/files/2017/podii/2017-05/Prezent_Chmir. pdf.

Добко, Т. В. Акaдемічна культура та доброчесність як соціальний капітал сучасного університету [Електронний ресурс] / Т. В. Добко, В. Р. Турчиновський. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://www.univer.kharkov.ua

images/redactor/news/2016-09-07/chesnist_osnova_rozvitk_Univers.pdf.

Чи я плагіював? “Шкала плагіату” [Електронний ресурс] – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://saiup.org.ua

resursy/chy-ya-plagiyuvav-shkala-plagiatu/a.

Issue

Section

SOCIOPSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL DETERMINANTS AND VALUES OF SOCIAL WORK