MARKETING STRATEGIES IN THE CONTEXT OF ADAPTATION OF SMALL AND MEDIUM BUSINESS ENTERPRISES TO WTO CONDITIONS

Authors

  • Iryna Ignatieva National University of "Kyiv-Mohyla Academy", Ukraine
  • Alina Serbenivska National University of "Kyiv-Mohyla Academy", Ukraine

Keywords:

marketing strategies; adaptation to WTO requirements; stages of strategy development; competitive advantages

Abstract

The article analyzes the positive and negative consequences of Ukraine accession to the WTO for domestic sectors of the economy and individual enterprises, taking into account the main macroeconomic indicators that characterize foreign economic activity. The main problems of adaptation for ten years of membership are outlined. The stages of developing a marketing strategy for companies to enter foreign markets in accordance with WTO requirements have been formed.

Author Biographies

Iryna Ignatieva , National University of "Kyiv-Mohyla Academy"

Doctor of Economics, Professor, Professor at the Department of Marketing and Business Management

Alina Serbenivska , National University of "Kyiv-Mohyla Academy"

Candidate of Economic Sciences, Senior Lecturer at the Department of Marketing and Business Management

References

Ларіна, Я. С. Маркетингові стратегії розвитку підприємств аграрного сектору України: теорія, методологія, практика : автореф. дис. докт. экон. наук: 08.00.04 "Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)" / Я. С. Ларіна ; Нац. ун-т біоресурсів і природокористування України. – Київ, 2010. – 20 c.

Вступ до СОТ – це не свято, а постійний переговорний процес [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.radiosvoboda.org/a/24984675.html (дата звернення: 21.06.2018).

Те, чого ви, можливо, не знали про Україну [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://slavdelo.dn.ua/ 2018/10/16/251969/ (дата звернення: 17.07.2018).

Статистичний щорічник України за 2017 рік [Електронний ресурс] / за ред. І. Є. Вернера ; відп. за випуск О. А. Вишневська ; Державна служба статистики України. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua. (дата звернення: 22.06.2017).

Регіони України. 2006 рік : стат. зб. : у 2-х ч. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua/. (дата звернення: 22.06.2017).

Україна в СОТ 10 років [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=00055263-dcbf-405e-8d71-c7da7abaa3c9&title=UkrainaVSot10-Rokiv&isSpecial=true (дата звернення: 16.07.2018).

Hannah, L. Concentration in modern industry: Theory, Measurement and the UK Experience / L. Hannah, J. A. Ray. – London, 1977.

Ігнатьєва, І. А. Стратегічний менеджмент: теорія, методологія, практика: монографія / І. А. Ігнатьєва. – Київ : Знання України, 2005. – 250 с.

Ignatieva, І. А. New paradigms of strategic management of industrial enterprises under conditions of market transformations / І. А. Ignatieva, R. V. Yankovoy // Аctual problems of economics. – 2012. – № 127. – C. 157-164.

Published

2021-06-22

Issue

Section

УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ