ПІДЛІТКОВА ГРУПА ЯК СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПРОСТІР ФОРМУВАННЯ ГЕНДЕРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • Валентина Володимирівна Москаленко Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, Україна
  • Катерина Володимирівна Максьом Чернігівський національний технологічний університет, Україна

Ключові слова:

гендер, ідентичність, гендерна ідентичність, гендерна ідентифікація, підліткова група, модель гендерної поведінки, маскулінність, фемінність, гетеросоціальність

Анотація

Проаналізовано особливості соціально-психологічного простору підліткової групи однолітків як фактора формування гендерної ідентичності підлітків. З’ясовано, що особливості соціально-психологічного простору підліткової групи визначаються єдністю конкретно-особистісних та соціально-узагальнених цінностей, що існують через співвідношення «я-ми» і виявляються у нормах і артефактах, з якими ідентифікує себе особистість. Показано, що механізми гендерної ідентифікації підлітків забезпечуються завдяки відповідності визначених особливостей соціально-психологічного простору підліткових груп віковим індивідуально-психологічним властивостям та потребам підлітків. Проаналізовано вплив реакції групування на особливості формування гендерної ідентичності. Показано також роль формування гетеросоціальності підлітків у становленні зрілої гендерної ідентичності.

Біографії авторів

Валентина Володимирівна Москаленко, Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України

доктор філософських наук, професор

Катерина Володимирівна Максьом, Чернігівський національний технологічний університет

старший викладач

Посилання

Личко, А. Е. Психопатии в акцентуации характера у подростков / А. Е. Личко – Издательство ИОИ, 2016. - 336 с.

Эриксон, Э. Идентичность: юность и кризис / Э. Эриксон [пер. с англ., общ. ред и предисловие Толстых А. В.]. - М. : «Прогресс» 1996 – 344 с.

Эриксон, Э. Детство и общество / Э. Эриксон - СПб. Лепато АСТ, Фонд «Университетская книга». 1996. – 592 с.

Каган, В. Е. Семейные и полоролевые установки у подростков / В. Е.Каган // Вопросы психологии. - 1987. - № 2. - С. 44-52.

Райс, Ф. Психология подросткового и юношеского возраста / Ф. Райс. – СПб, 2010. - 816 с.

Колесов, Д. В. Физиолого-педагогические аспекты полового созревания. / Д. В. Колесов, Н. Б. Сельверова. – М. : Педагогика,1978. - 224 с.

Москаленко, В. В. Діалектика ідентифікації та ідентичності в процесі самоідентифікації особистості / В. В. Москаленко, Т. А. Зеленська // Соціальна психологія. – 2011. - № 2. - С.3-18.

Вейнингер, О. Пол и характер / О.Вейнингер; пер с нем. – М. Фолио, 2010. – 470 с.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ТА ПЕДАГОГІЧНІ ДЕТЕРМІНАНТИ І ЦІННІСНІ ОРІЄНТИРИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ